?

Log in

 
 
18 December 2006 @ 04:22 pm
MGS4 - Thoughts...  
Siitä on kyllä jo pitkä aika kun MGS4:ta julkaistiin viimeisin gameplay-traileri.
Tarkalleen ottaen se oli 2006 Tokyo Game Show'ssa 22.-24.9.2006.
Mut mä nyt palaan siihen ja mietin vähän sellaisia juttuja jotka jäi muo kiusaamaan.

Kerrataanpa pakolliset taustatiedot...
Hideo Kojima on jo ajat sitten kertonut, että MGS4:ssa Snake tulee käyttämään uutta hiiviskelypukua, jonka nimi on "octocamo". Se puku siis käytännössä toimii samaan tapaan kuin mustekalan iho, joka pystyy muuttamaan väritystään ja pinnanmuotojaan naamioituakseen mahdollisimman tehokkaasti ympäristöön. Lisäksi ko. TGS-trailerin ja sen mukana nettiin levinneiden screenshottien kautta meille selvisi, että Snaken pukuun kuuluu nyt myös kokonaan kasvot peittävä commandohuppu (kuva), joka toimii samalla periaatteella. Eli hieno suojaväritys ei mene pilalle sen takia, että pää on paljaana.
Ja ilmeisesti silloin kun Snake ei halua käyttää sitä huppua, se kietaisee sen päänsä ympärille tavaramerkikseen muodostuneeksi otsanauhaksi (kuva).

Mut siinä trailerissa oli yks juttu, jota tämä uusi octocamo-systeemi ei selitä.
Trailerin alussa Snake on naamioitunut kuolleeksi sotilaaksi. Se makaa liikkumatta maassa naama tuhkasta mustana ja vihulaiset vaan painelee ohi kun ne ei huomaa sitä. Sitten kun ne on menneet, Snake vääntää naamansa hymyyn ja nousee ylös... Kuuluu se tutuksi tullut ääni, kun octocamo menee pois päältä ja kaikki se noki ynnämuu röhnä katoaa Snaken KASVOILTA (trailerista koottu kuvasarja). Ja selvästikään ei ollut kyse siitä, että sillä oli se huppu päässä ja se ois jäljitellyt sen omia kasvoja. Snakella oli hiukset vapaana, ja siinä näkyi selvästi, että se sulki silmänsä ynnämuuta... Ja kaikkien trailereiden perusteella voi ihan 100% varmuudella sanoa, että octocamo toimii silleen, että se omaksuu tietyn kuvion ja se kuvio pysyy kunnes sen vaihtaa toiseen, eli se ei aktiivisesti mukaudu ympäristön muutoksiin vaan se pitää aina pistää päälle. Jos Snakella ois siinä kohtauksessa huppu päässä niin mitään kasvojenliikkeitä ei siis ois näkynyt. Ei vaikka se huppu oiskin imitoinut sen kasvoja ja hiuksia.
Eli kaikki merkit viittaavat kiistatta siihen, että sen kasvot oli siinä kohtauksessa paljaat.
Mut miten sitten se octocamo-efekti toimii paljaalla iholla!?
Miten ne ruhjeet ja se lika vaan katosi sen kasvoilta?
Solid Snake on täysin tavallinen ihminen, lukuunottamatta sitä, että se on kloonattu 50+ ikäisestä miehestä ja sen takia se ikääntyy tavallista ihmistä nopeammin. Eli sen ei pitäis pystyä tekemään tuollaisia temppuja.
Toisaalta, voi olla, että tää on vaan sellainen jekku, jonka Kojima oli kehittänyt pelkästään tätä traileria varten, eikä tätä kohtausta ole itse pelissä lainkaan. Mut kyllä se silti pistää miettimään... Kojima on nimittäin yleensä melko tarkka trailereidensa sisällön kanssa. Se laatii ne tarkasti ja antaa paljon vihjeitä ja pyrkii herättämään niillä enemmän kysymyksiä kun antamaan vastauksia. Kojima saattaa johdatella fanejaan harhaan, mutta se ei kuseta niitä. Eli se tuntuis vähän oudolta, jos kyseinen kohtaus ois ihan pelkkää huuhaata.
Mä odotan mielenkiinnolla, että tuleeko tälle kohtaukselle ikinä mitään selitystä... Ja jos tulee niin mikä se selitys on.

Ja sitten, kuten on jo nähty, Snake on MGS4:ssa fysiikaltaan n. 65-vuotiaan miehen tasolla, vaikka se on todellisuudessa varmaankin alle 40-vuotias. Tämä johtuu siitä, että (kuten aiemmin jo mainittiin) Solid Snake on kloonattu miehestä, joka niihin aikoihin oli reilu 50-vuotias. Siispä Snaken keho vanhenee nopeammin kuin tavallisella ihmisellä.
Ja kun ekat MGS4 trailerit ja tuli julki, siitä nousi ihan hiveä kohu. Fanit oli todella järkyttyneitä siitä, että nyt yllättäen Snake olikin ikäloppu. Kaikki oli niin tottuneet siihen ajatukseen, että Snake on tietynlainen (kuva) ja se tulee aina olemaan tietynlainen. Mä myönnän, että mä olin henkilökohtaisesti vähän pettynyt siitä, että mä en päässyt näkemään sitä vaihetta kun Snake rupeaa charmikkaasti harmaantumaan ohimoilta. Mutta ei se mua sitten loppujenlopuksi niin häirinnyt kun mä näin niitä juonikohtauksia.
MGS4 vaikuttaa siltä, että siitä on tulossa huomattavasti synkempi, ahdistavampi ja kaikin puolin rankempi kun sarjan edellisistä osista. Ja se kaikki liittyy tosi voimakkaasti siihen, että Snake on vanha. Naomi ilmoittaa, että sillä on 6 kuukautta elinaikaa... Ja sitten on se kohtaus, jossa se istuu pyssy suussa ja ikäänkun playbackina siinä kuuluu Snaken puhe. Se sanoo, "This is my final mission", kuuluu laukaus ja traileri päättyy.
Mut nyt sitten tässä uusimmassa trailerissa yllättäen lopussa Snake onkin taas nuori (kuva).
Ja tähän mä (ylläriylläri) oikeastaan kaipaan vastausta vielä enemmän kun tuohon ekaan kysymykseen.
Mä toivon, ettei kyse ei ole siitä, että Kojima muuttaa pelin alkuperäistä ideaa sen takia, että siitä on tullut niin voimakasta kritiikkiä. Mun on enää vaikea kuvitella mitään muuta yhtä hyvää juoniasetelmaa, kun se, että Snake on vanha ja se haluaa lopettaa sotimisen. Mä jopa toivon sitä, että se nuori tyyppi on joku uusi Snake-klooni. Mut tässä on sellainen juttu, joka on ehkä vähän ristiriidassa tämän "uusi klooni"-teorian kanssa. Nimittäin sillä on samanlainen octocamo-puku kun vanhalla Snakella. Ja mä sain sellaisen käsityksen, että sellaisia pukuja on valmistettu vain muutama tai peräti vain yksi.
TOISAALTA tälle klooni-teorialle tulee myös tukea siitä, että vanhalla Snakella on maastonvihreitä/kahkinvärisiä kaikki ne vyöt ja remmit siinä puvussa, ja tällä nuoremmalla Snakella ne oli mun mielestä mustat tai tummanharmaat.
Mut varmaa vastausta ei todennäköisesti tule ennenkun 2007-2008.
Jokatapauksessa mun paras veikkaus on, että vanha Snake ja nuori Snake on kaksi eri henkilöä.

Vois jopa olla mahdollista, että MGS4:ssä tämä nuori Snake on sama tyyppi, joka on Metal Gear Ac!d-sarjan päähenkilö. Mutta se sitten oikeastaan tarkottais sitä, että Kojima tekis yhteyden kanonisten ja ei-kanonisten pelien välille. Monet pelinkehittäjät ei välttämättä ois ihan valmiita siihen.

Sitten myös pitää puhua Raidenista.
Kun Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty julkaistiin, se sai todella pahaa palautetta siitä, että päähenkilö ei ollutkaan Snake, vaan "joku akkamainen ruipelo, Raiden". Kojima oli tosi pettynyt tähän vastaanottoon, Raiden oli sille itselleen tosi tärkeä hahmo. Sitä otti pahasti päähän se, että länsimaissa enemmistö sarjan faneista suhtautui asiaan niin nihkeästi.
Kojiman ensimmäinen vastareaktio tähän oli se, että se ilmoitti olevansa epävarma, aikooko se julkaista MGS3:ta Pohjois-Amerikassa ollenkaan. Loppujenlopuksi kuitenkin MGS3 julkaistiin Pohjois-Amerikassa ikäänkun siitä ei ikinä ois mitään epäselvyyttä ollutkaan, ja näennäisesti Kojiman närkästys hautautui.
Tosiasiassahan, se närkästyminen yhä näkyi siinä, että Kojima pilailee Raidenin kustannuksella itse MGS3:ssa (huom. Ivan Raidenovich Raikov), MGS3 nettisivuilla julkaistuissa MGS3-pilavideoissa, sekä siinä vuoden 2005 trailerissa, jossa paljastettiin, että Kojima kaikesta huolimatta olisi mukana MGS4:n kehittämisessä.
Mut nyt sitten MGS4:n myötä Kojima sai uuden asetelman ja uuden tilaisuuden ottaa kantaa länsimaiden Raiden-vihaan.
Ja tällä kannanotolla on oikeastaan melko monimutkainen rakenne ja se toimii loistavasti niille, jotka oli alunperin avoimia Kojiman ratkaisuille.
Ensinnäkin nykyään Solid Snake on vanha. Päähenkilö ei siis ole mikään macho, karski, tappokone tälläkään kertaa, vaan väsynyt vanha mies. Toiseksi, Raiden on ottanut Metal Gear sarjassa toistuneen Ninjan roolin. MGS2:n loppua ajatellen se on täysin luonnollinen ratkaisu... Eli toisinsanoen Raiden on nyt siisti tyyppi, siistimpi kun Snake. Ja Snake on surkea vanha setä. Tästä seurauksena ihmiset on luonnollisesti kyselleet, "pääseekö MGS4:ssa pelaamaan Raidenilla". Ja Kojima vastaa, "Ei, Metal Gear Solid 4:n päähenkilö on Solid Snake".

Viimeksi kaikki halusivat pelata Solid Snakella, mutta joutuivat tyytymään Raideniin.
Ja nyt Kojima on kääntänyt tilanteen sellaiseksi, että kaikki haluaa pelata Raidenilla, mutta joutuvat tyytymään Solid Snakeen.
Mun mielestä aivan loistava ratkaisu.
(Raidenin matka untuvikosta ninjaksi)

Musta tuntuu, että Kojima on hirmu tietoinen siitä, minkälaisesta porukasta sen fanbase koostuu. Ja se pyrkii viemään pelinsä sellaisille urille, että ne vetoaisivat tietynlaisiin ihmisiin ja työntäisivät toisenlaisia ihmisiä pois. Ongelmahan on se, että aiemmin Kojiman fanbasesta suuri osa (etenkin länsimaissa) oli sellaisia ihmisiä, joilta meni se pelin sanoma yli hilseen. Ne tykkäsivät Metal Gear Solidista sotapelinä. Ja päällisin puolin Solid Snake täyttääkin perinteisen sotasankarin standardit.
Eli jos pelaaja ei katso pintaa syvemmälle, niin silloin se pelaa sitä peliä vääristä syistä. Ja pääasiassa just tällaiset ihmiset nostivat ison metakan sekä Raidenista, että vanhasta Snakesta. Niissä on jotain niin ilmiselvää sodanvastaista sanomaa, että se ei jäänyt pinnallisimmiltakaan pelaajilta huomaamatta.
Monille MGS2 jäi varmaan viimeiseksi Metal Gear Solid-peliksi.
Vielä useammat vanhat fanit varmaan jättää MGS4:n ostamatta.
Mut luultavasti monet muut pelaajat avaavat silmänsä näiden pelien takia. Ja luultavasti se on Kojimalle tietoinen päämäärä.

Mun mielestä Metal Gear Solid-sarjassa on sellainen hieno juttu, että niissä on nähty ihan järjetön vaiva, jotta sotilaat käyttäytyisivät niinkun oikeat sotilaat ja, jotta se sodan asetelma ja ilmapiiri tuntuisi mahdollisimman uskottavalta. MGS-pelejä varten on tehty ihan hullu määrä tutkimustyötä ja niiden kehittämisessä on aina ollut mukana "military advisor", Motosada Mori. Aina on tähdätty realismiin ja tässä uusimmassa pelissä kuulemma tähdätään "luonnollisuuteen".
Mut sitten kuitenkin, vaikka käytetään valtava panostus siihen, että peli ois mahdollisimman uskollinen kuvaus todellisesta sodankäynnistä... Niin silti (ja ehkä juuri siksi) MGS on ytimessään kaikkein sodanvastaisin pelisarja, johon mä olen ikinä törmännyt.

Se on vähän sama juttu kun Queen.
Niiden musaa soitetetaan lätkän maailmanmestaruuskisoissa, jalkapallon maailmanmestaruuskisoissa, olympialaisissa, kaikissa tällaisissa tilaisuuksissa, joihin tiukasti liittyy sellainen ajattelutapa, että "homoja ei ole olemassa"... Mä kerran katoin jonkun dokkarinkin siitä, että brittiläisessä jalkapalloskenessä homot on tabu ja niitä ei oo olemassa... Kisoissa soi Queen ja Freddy Mercury oli homo.
Aivan loistavaa.

Jesh...
Nyt vaan odotellaan ja säästellään rahaa PS3 varten ^^
 
 
BGM: Surfing Guitar - 66 Boys